цел на проекта
В България изчезват не пчелите, а пчеларите. За последните 2 години те са намалели с 30 на сто. Пчеларството е занаят, който изисква отдаденост и подготовка, но се предава или от поколение на поколение, или се учи чрез неуспешни опити. За старт са нужни ментор, земя за пчелин, кошери, пчели и оборудване, много четене и учене в движение. Трябват време, енергия и ресурси, а липсата им често отказва любителите на пчелите. Затова Kaufland и „Истински мед“ основаха първото у нас любителско училище за пчелари – „Пчеларски университет“. Целта е да бъде решен проблемът с липсата на пчелари. Каузата е да бъде вдъхновено ново поколение българи, които устойчиво да практикуват занаята, като прилагат нови технологии и създават самоиздържащи се стопанства.
целева група
Целева група на проекта са както любители на природата и ентусиасти, които искат да гледат пчели като хоби през уикенда, така и хора, които искат да се занимават с пчеларство професионално. Първият випуск на университета завършиха 30 души.
продължителност
Каузата за опазване на биоразнообразието е част от CSR политиката на Kaufland. В последните години компанията активно работи върху проекти в помощ на пчелите, чиято роля за биоразнообразието е ключова. С цел да продължи с приноса си, компанията започна партньорството си с „Истински мед“ за „Пчеларски университет“. Проектът започна в началото на 2022 г. и в момента има второто си издание.
дейности по проекта
През 2022 г. се състоя първото издание на проекта - набиране на кандидати, учебен процес и дипломиране. Първите студенти преминаха 3-месечен курс с онлайн лекции, беседи на живо и практически упражнения на работещи пчелини. Лектори и ментори бяха опитни пчелари, преподаватели и учени от България и чужбина. Дипломирането на випуска се състоя на фестивала „Денят на пчелите“, организиран от „Истински мед“, който Kaufland подкрепи за поредна година. За проекта Kaufland и „Истински мед“ реализираха съвместна комуникационна кампания в собствените си онлайн канали, както и с прессъобщения, медийни публикации и радио и телевизионни участия, за да наберат кандидати и да популяризират темата като цяло. Kaufland ангажира с каузата и своите клиенти през корпоративния си сайт, нюзлетър и седмична брошура.
резултати
30 пчелари завършиха успешно първия випуск през пролетта на 2022 година. Петима отличници получиха като награда кошер с пчелно семейство. Историите на студентите след университета са различни, но потвърждават, че неговата мисия се реализира успешно. Нели Колева и Стоян Миланов се „заразяват“ с любовта към пчелите от дядовците си. Тя идва в университета, защото в семейството й няма мъже, които да наследят този според нея „мъжки“ занаят, но се изненадва да види курс предимно от жени. Днес има 5 кошера в двора на къщата си близо до София, които гледа като хоби. Той е сред отличниците на випуска. Записва се, за да навакса с липсващи знания, които вече уверено надгражда сам. Грижи се за 30 пчелни семейства и дори е част от пчеларите в програмата „Осинови кошер“.