цел на проекта
По данни на Евробарометър на ЕК за 2021 г. 38% от българите над 15-годишна възраст са пушачи, а данните на Евростат за 2019 г. сочат, че България е на 1-во място в ЕС по брой на ежедневните пушачи на цигари. Чрез 3-годишната кампания „Можещите“ AstraZeneca България цели да повиши информираността за вредите от тютюнопушенето и да мотивира младите хора към по-здравословен начин на живот. Чрез лицата на кампанията – 5 успешни млади българи в различни области, инициативата разкрива, че всичко е възможно, ако си здрав. През 2022 г. още двама изявени таланти се включиха в активностите, които засилиха ангажираността на учениците, техните учители и родители. Проектът завършва със създаване на комикс новелата МОЖЕЩИТЕ, в която влизат нови герои, избрани чрез конкурс сред ученици в цялата страна.
целева група
Целевата група са учениците на възраст 10-16 години, техните учители и родители. Чрез набор от обучителни материали учителите, чиято роля е ключова за успеха на инициативата, получават методология на проекта как да проведат пълноценно „Часа на класа“ по темата и да насърчат учениците да осъзнаят вредите от тютюнопушенето. Въвличаме родителите, както и нашите служители, които също са посланици на кампанията.
продължителност
„МОЖЕЩИТЕ“ е три-годишна програма и е част от глобалната инициатива на AstraZeneca “Young Health Programme“, насочена към превенция и ограничаване на хроничните заболявания сред младите хора по света. Креативната и стойностна идея с потенциал да окаже въздействие върху аудиториите, спомогна България да бъде една от 26-те държави към онзи момент, получила финансиране от групата.
дейности по проекта
Силата на проекта се крие в концепцията за устойчивост и ефективно влияние върху нагласитес. Програмата „Можещите“ се гради на показването на добрия пример чрез историите на 7 талантливи деца в областта на спорта и изкуството. Техните фантастични умения, резултат от избори, като здравословен начин на живот и тренировки, са представени на учениците под формата на атрактивни видеа. В края на всяко видео, младият талант се превръща в рисуван супер-герой и отправя посланието на кампанията – „Бъди от Можещите, супер героите не пушат!“. Основен момент е въвличането на учениците в програмата, за целта през 2023 г. героите на кампанията ще отправят предизвикателство към тях – да покажат чрез видео, онова, което умеят най-добре. Това ще се случи чрез конкурса „Разкрий своята сила!“. Печелившите ще станат част от комикс-новелата „МОЖЕЩИТЕ“, заедно с останалите герои. Ключово за успеха на кампанията през първите й две години е партньорството ни с Асоциация „Родители“ и Фондация „Заедно в час“. През 2022 г. получихме подкрепата и на редица институционални партньори като МОН, МЗ, Регионалните управления на образованието и здравеопазването, БЧК и десетки медии.
резултати
В рамките на 2 години са реализирани 1066 урока по време на „Час на класа“ като така достигнахме до:
- над 30 000 младежи от цялата страна
- над 1 800 учители
- над 20 000 родители.
Чрез медийни кампании през 2022 г. достигнахме до:
- 200 000 деца и млади хора на възраст 10-24 години
- 800 000 души на възраст 24 – 64 години.
Достигнахме и до десетки медии и лидери на мнение чрез над 20 инициативи като:
- World No Tobacco Day в сътрудничество с Британското посолство в София
- Участие на събитие на FILM FORGE SCHOOL - Nu Boyana Film Studios
- две летни академии към Фондация Заедно в час
- представяне на проекта на конференция на Коалиция No smoking
- представен е пред НЗОК (организирано от МЗ)
- представен на webinar, организиран от МЗ пред представители на БЧК и учители от с